آتیه مدیریت

گفتارهایی در مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت و بهبود فرآیندهای کسب و کار

آتیه مدیریت

گفتارهایی در مدیریت فناوری اطلاعات و مدیریت و بهبود فرآیندهای کسب و کار

۸ مطلب در اسفند ۱۳۹۰ ثبت شده است


مترجم: محمدجعفر نظری  (چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد)
در سال‌های اخیر با افزایش شمار ادغام‌های سازمانی، بسیاری از سازمان‌ها در پی راهی برای بهبود مهارت‌های لازم برای ادغام‌ سازمان‌های خود هستند؛ به‌ویژه توانایی ارزیابی و یکپارچه‌سازی موفق سازمان‌های هدف. همه ما شنیده‌ایم که ستارگان به نظر هم‌راستا می‌آیند؛ اما این گمراه‌کننده است. در این گونه موارد، سازمان ادغام‌کننده و سازمان هدف باید استراتژی‌ها و منابع مالی مکملی داشته باشند؛ اما یکپارچه‌سازی فناوری و عملیات در این سازمان‌ها، اغلب به علت عدم دریافت توجه مورد انتظار در فرصت مطلوب، دشوار می‌نماید. 

  • محمدجعفر نظری

معرفی مدیریت فرآیندهای کسب وکار

پنجشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۰، ۰۷:۳۵ ب.ظ

[1]

مترجم: محمدجعفر نظری  (چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد)

یک سازمان تنها در صورتی می تواند به اهداف خود به صورت کارآ و اثربخش دست پیدا کند که کارکنان و سایر منابع سازمانی از قبیل سیستم‌های اطلاعاتی به خوبی با هم کار کنند. فرآیندهای کسب‌وکار مفهوم پراهمیتی برای تسهیل این همکاری اثربخش است. مقوله‌ی بسیار کاربردی «مدیریت فرآیندهای کسب وکار» چالش‌های بسیاری را متوجه تولیدکنندگان نرم‌افزار و مدیران کرده است.  



[1] Business Process Management 

  • محمدجعفر نظری

طراحی مجدد سازمان از طرح تا عمل

پنجشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۰، ۰۷:۲۴ ب.ظ

مترجم: محمدجعفر نظری (چاپ شده در روزنامه دنیای اقتصاد)

تعداد کمی از سازمان‌هایی که دست به طراحی مجدد می‌زنند، فواید مطلوب خود را در زمان از پیش تعیین شده به دست می‌آورند.

در این مطالعه مدیران سازمان‌هایی که در این زمینه موفق بوده‌اند به برخی تاکتیک‌های کلیدی موفقیت اشاره کرده‌اند.
سازمان‌ها اغلب برای تبلور ارزش نهان خود دست به پیاده‌سازی پروژه‌های طراحی مجدد می‌زنند. آنها معمولا توجه زیادی به شکل طراحی جدید معطوف می‌دارند، اما تجربه ما نشان می‌دهد که متاسفانه این سازمان‌ها به جنبه‌های عملیاتی این امر که همان بالفعل نمودن آن است توجه کافی ندارند (اگرچه یک پروژه طراحی دوباره سازمانی تنها در صورتی ارزش ایجاد می‌کند که به درستی پیاده‌سازی شده باشد). 

  • محمدجعفر نظری


مترجم: محمدجعفر نظری

 منبع: کتاب مدیریت فرآیندهای کسب و کار Business Process Management

هدف این مقاله آن است که تبیینی کلی از مفاهیم و فناوری‌های مرتبط با مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار به عمل آورد. این چرخه از مراحلی مرتبط به هم تشکیل شده است؛ مراحلی که با ساختاری چرخه‌ای سازمان‌دهی شده‌اند تا وابستگی‌های منطقی آن‌ها نمایش داده شود. این وابستگی ها حاکی از یک ترتیب زمانی قطعی برای اجرای مراحل مختلف نیستند. بسیاری از فعالیت‌های مربوط به طراحی و توسعه همزمان با اجرای این مراحل صورت می‌پذیرند؛ و رویکردهای تدریجی و دفعیِ دربرگیرنده‌ی فعالیت‌های همزمان در چندین مرحله از آن دور از انتظار نیست.

  • محمدجعفر نظری

طبق پژوهش‌های مکنزی، سازمان‌هایی که از فناوری‌های شبکه استفاده می‌کنند به سرعت در حال افزایش سودآوری و سهم خود از بازارها هستند.

جیکوس بوین و مایکل چویی

مترجم: محمدجعفر نظری

 

هر فناوری جدید با انتقادهایی مواجه می‌شود. در اوایل دهه‌ی 1980، بسیاری تردید داشتند که استفاده‌ی گسترده از فناوری‌های اطلاعاتی همچون طرح‌ریزی منابع سازمانی (ERP) که هدفشان بازسازی فرآیندهای سازمانی بود بتوانند در افزایش بهره‌وری مؤثر باشند. امروزه این بدگمانی در مورد فناوری‌های Web 2.0 نیز وجود دارد. مدیران سازمان‌ها در تلاشند که بفهمند آیا این فناوری‌ها هم یک موج زودگذر هستند یا روندی پایدار که ممکن است منجر به بهبود عملکرد سازمان‌ها شود.

  • محمدجعفر نظری

مترجم: محمدجعفر نظری

به‌کارگیری اصول نوآوری باز[1] در سال‌های اخیر در سازمان‌های پیشرو کمک کرده است که نه‌تنها محصولات خود را بهبود بخشند بلکه فرآیندهای درونی کسب‌وکار خود را نیز بهتر کنند.



[1] Open innovation 

  • محمدجعفر نظری
ترجمه و تدوین: محمدجعفر نظری
منبع: کتاب مدیریت فرآیندهای کسب‌وکار
مدیران برای مدیریت فرآیندهای سازمان خود نیاز دارند که انواع مختلف فرآیندهای کسب‌وکار را بشناسند. در این نوشتار، ابعاد اصلی و مبانی طبقه‌بندی فرآیندهای کسب‌وکار به مدیران معرفی می‌شود.

  • محمدجعفر نظری

آیا برای عصر داده‌های بزرگ آماده‌اید؟

پنجشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۰، ۱۲:۳۰ ق.ظ

مترجم: محمدجعفر نظری
منبع: مکنزی، نوامبر 2011
تجربیات مستمر و مدل‌های نوین کسب‌وکار ویژگی‌ رقابت سازمان‌ها در عصر جدید خواهد بود. زیرا سازمان‌ها با کسب و تحلیل داده‌های انبوه مواجهند. آن چه مدیران باید در این باره بدانند:


در چند سال گذشته حجم داده‌ها انفجار یافته است. در پانزده بخش از هفده بخش اقتصاد ایالات متحده شرکت‌هایی که بیش از هزار نفر کارمند دارند به طور متوسط 235 ترا بایت داده داشته‌اند. این حجم بیش از حجم داده‌های کتابخانه کنگره است. 

  • محمدجعفر نظری